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Document Details :

Title: The Sacramental Imagination
Subtitle: African Appropriation of Catholicism before and after Vatican II
Author(s): UZUKWU, Elochukwu
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 94    Issue: 3-4   Date: 2013   
Pages: 299-329
DOI: 10.2143/QL.94.3.3007369

Abstract :
Catholicism in Africa before and after the Vatican II Council displays imaginative creativity in the area of sacramental life. However, the period following Vatican II is, for Africa, the 'springtime of liturgy'. It was a period of excitement and enthusiasm, a period in which the Church-sacrament incarnate in Africa attempted to be truly Christian and truly African. The creative liturgies that one encounters today in Nairobi, Abidjan, Kinshasa or Lagos, emerge from the reception of the catholic tradition, the memory of Jesus, transmitted by missionaries. This anamnesis of Jesus is local and Catholic. It is rooted in the creative fusion of the Paschal Mystery with the 'memorial of the ancestors'. In other words those actions, gestures, narratives, rituals and ethical codes that guided life in the ancestral African universe are imaginatively integrated into the confession of Jesus the Christ as Lord. The best example is the officially approved Roman Missal for the Dioceses of Zaire. But dimensions of the imaginative creativity are also lived in the celebrations of Corpus Christi in Ghana and Nigeria, and in the lively celebrations of the Eucharistic liturgy and the liturgy of Christian initiation across the continent. The celebrations display the church-sacrament as the real-living body of Christ.



Le catholicisme en Afrique avant et après le concile Vatican II a déployé une créativité imaginative dans le domaine de la vie sacramentelle. Et de plus, la période faisant suite à Vatican II, s’inscrit pour l’Afrique comme le «printemps de la liturgie». C’est une période d’effervescence et d’enthousiasme, une période durant laquelle l’Église-sacrement s’incarne en Afrique, tendant à être vraiment chrétienne et vraiment africaine. Les liturgies créatives que l’on rencontre aujourd’hui à Nairobi, Abidjan, Kinshasa ou Lagos, émergent de la réception de la tradition catholique, de la mémoire de Jésus, transmise par les missionnaires. L’anamnèse de Jésus est locale et catholique. Elle prend racine dans la fusion créative du mystère pascal avec le «mémorial des ancêtres». Autrement dit, ces actions, gestes, narrations, rituels et codes éthiques qui guident la vie dans l’univers ancestral africain sont imaginativement intégrées dans la confession de Jésus Christ comme Seigneur. Le plus bel exemple est le Missel Romain pour les diocèses du Zaïre officiellement approuvé. Mais les dimensions de la créativité imaginative sont aussi vécues dans les célébrations du Corpus Christi au Ghana et Nigeria, et dans les célébrations animées de la liturgie eucharistique et de la liturgie de l’initiation chrétienne à travers le continent. Ces célébrations proposent l’église-sacrement comme le corps réellement vivant du Christ.

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